nauka zdalna październik/listopad 2020
Religia Pszczółki 06.11.2020
Szczęść Boże
Dziś nauczymy się piosenki pt. „Bóg kocha mnie”
Religia. Motylki 06.11.2020
Znak złożonych rąk i znak krzyża cd.
1. Wysłuchaj opowiadania o Krzyżu. Poproś rodziców o przeczytanie opowiadania.
(Patrz załącznik)
Porozmawiaj na temat treści wysłuchanego opowiadania
2.Pytania do opowiadania
– Co robili chłopcy na placu?
– Dlaczego przechodząca tamtędy kobieta zatrzymała się?
– Jak zachowali się chłopcy gdy ją zobaczyli?
– Dlaczego chłopcy odczuwali wstyd?
– O czym myśleli gdy w ciszy patrzyli na Krzyż?
– Co postanowiły zrobić dzieci po rozmowie z panią katechetką?
4. Zastanówcie się gdzie i kiedy powinniśmy się przeżegnać- porozmawiajcie o tym z rodzicami
5. Zaśpiewaj piosenkę „W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego” z prawidłowymi gestami
II zwrotka
W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego-
Niech każdy z nas rano zacznie dzień od tego,
I wszystko, co ważne, i to mniej ważne też,
By więcej było dobra tam, gdzie nasz Bóg jest
6. praca plastyczna – narysuj Krzyż na kartce papieru pokoloruj
Domowe Przedszkole Pszczółki 06.11.2020
Zabawy muzyczno- ruchowe
Dziś zapraszam was do zabaw muzyczno- ruchowych.
Poproś rodziców, aby z tobą w nich uczestniczyli. Życzę przyjemnej zabawy.
Domowe Przedszkole – Motylki 06.11.2020r.
1. Motylku posłuchaj wiersza J. Brzechwy „Sowa” 

2. Odpowiedz na pytania:
a)Z kim rozmawiała sowa
?

b)Kim był dzięcioł?
c)Kto to jest weterynarz?
d)Dlaczego zwierzęta gniewały się na sowę
?

e) Gdzie mieszka sowa
?

f)Czy powinniśmy czytać/słuchać książek
?

g)Jaki dźwięk wydaje
?

3. Zabawa ruchowa z elem. orientacyjno- porządkowym do piosenki: „Mała
”: https://youtu.be/AMEt1WvEizg. Dziecko porusza się pomiędzy dziuplami, naśladując lot sowy, na przerwę w muzyce wlatuje do dziupli i naśladuje dźwiękiem „huhuhu”-
.


4. Praca plastyczna „Sowie
drzewo
” – karta do druku oraz propozycja wykonania poniżej.


Religia Motylki 05.11.2020
Znak złożonych rąk i znak Krzyża
Polecenie ; wraz z rodzicami spróbuj starannie i z szacunkiem uczynić znak krzyża świętego wypowiadając słowa” W imię Ojca, i Syna i Ducha Świętego Amen”
Utrwal słowa pierwszej zwrotki piosenki śpiewanej z gestami Brata T. Rucińskiego. Zapoznaj się ze słowami 2 zwrotki.
W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego-
Niech każdy z nas rano zacznie dzień od tego,
I wszystko, co ważne, i to mniej ważne też,
By więcej było dobra tam, gdzie nasz Bóg jest
Religia Pszczółki 05.11.2020
Czego nauczyłem się w przedszkolu na katechezie?
Utrwalenie modlitwy/piosenki Aniele Stróżu (https://www.youtube.com/watch?v=yaaGAzFTs3c)
Utrwalenie słów wiersza „Dzwon z wysokiej wieży woła”
Dzwon z wysokiej wieży woła,
chodźcie dzieci do kościoła!
Do kościoła chodzić trzeba,
aby dostać się do nieba!
Utrwalenie znaku krzyża świętego
Pomoce dydaktyczne: źródła własne
Domowe przedszkole –Pszczólki 05.11.2020
Mieszkańcy lasu przygotowują się do zimy- niedźwiedź
1.Wysłuchaj piosenkę „Niedźwiadek” i spróbuj sobie przypomnieć ruchy do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=46d7z7mmWB4
2. Rozwiąż zagadkę; Przez całą zimę słodko śpi, a słodko dlatego że miód mu się śni? (niedźwiedź)
3. Baw się razem z rodzicami przy piosence” Stary niedźwiedź mocno śpi” https://www.youtube.com/watch?v=Q4E1259KmCI
4. Wysłuchaj opowiadania „Przygoda Hałabały”- poproś o przeczytanie rodziców
Pewnego jesiennego dnia do Krasnala Hałabały przyleciał wróbelek. Wróbelek zaprosił krasnala na spacer po lesie. Gdy tak spacerowali Hałabała zobaczył stertę liści pod drzewem.
-Spójrz wróbelku, kto tu naniósł tyle liści? – zapytał wróbelka Hałabała
Jak myślicie, co wróbelek odpowie Hałabale??*
Rozejrzyj się Hałabało dookoła i zobacz, że już przyszła jesień. Drzewa gubią liście, robi się coraz zimniej i dni są coraz krótsze. Zwierzęta przygotowują sobie domy na zimę, a to jest legowisko jeża – odpowiedział wróbelek.
Wróbelek i Hałabała poszli dalej. Patrzą, a tu niedźwiedź kopie wielki dół. Zaskoczony krasnal pyta:
-Misiu, co ty robisz?
-Szykuję sobie gawrę.
-A co to jest gawra?
Powiedzcie krasnalowi co to jest gawra.*
-Zimowe mieszkanie niedźwiedzia, czyli jama wyścielona liśćmi, która osłania od mrozu i wiatru. Nasi spacerowicze postanowili nie przeszkadzać misiowi, pożegnali się z nim i poszli dalej.
Hałabała i wróbelek poszli dalej ścieżką przez las, postanowili sprawdzić jak inne zwierzęta przygotowują się do zimy.
Szli i szli, aż wreszcie spotkali wiewiórkę Rudą Kitkę. Hałabała zawołał ją, ale ona nie zwróciła na niego uwagi. Dopiero, gdy podbiegli z wróbelkiem bardzo blisko zauważyła ich.
-Dzień dobry Ruda Kitko- Przywitali się krasnal i wróbelek- Może pospacerujesz z nami?- Zapytali.
-Chętnie bym z wami poszła, ale nie mam teraz czasu. Zbieram orzeszki, szyszki, żołędzie, grzyby, które chowam w swoich dziuplach i zakopuję w ziemi. Mam tych spiżarni dużo, więc wiele czasu zajmuje mi ich zapełnienie. Dlatego nie boję się srogiej zimy, bo będę miała co jeść.
Ruda Kitka zabrała się z powrotem do pracy, a Hałabała pożegnał się z wróbelkiem i pobiegł do domu, żeby sprawdzić swoje zapasy
5. Rozmowa na temat opowiadania- pytania pomocnicze;
– kto przyleciał do krasnala Hałabały?
-gdzie wybrał się wróbelek z krasnalem?
-kogo zobaczyli na spacerze?
– co robiły zwierzęta?
– w jaki sposób misiu przygotowywał się do zimy?
– jak nazywa się mieszkanie misia na zimę?
-w jaki sposób przygotowywała się wiewiórka do zimy?
– gdzie wiewiórka gromadzi zapasy na zimę?
6..Wykonaj prace plastyczną- pokoloruj obrazek
Domowe Przedszkole – Motylki 5.11.2020r.
Dziś Dzień Postaci z Bajek! Zapraszam Was do podróży w Krainę Bajek!
(Rodziców proszę o przygotowanie dwóch misek: jednej z grochem i ryżem (lub innym materiałem zastepczym) oraz 8 kartek przyklejonych do podłogi, w układzie 2×4). Jeżeli nie słychać mojego głosu proszę odświeżyć – uroki pracy zdalnej.
Język angielski 4.11.2020
Propozycje do tematu: Lubie, nie lubię , Ogród warzywny
Grupa młodsza 

Grupa starsza 

Domowe przedszkole – Pszczółki 4.11.2020
1.Słuchanie opowiadania „Pierwsza jesień maleńkiej wiewiórki”
W dębowym lesie, w niewielkiej dziupli mieszka maleńka wiewiórka Luka. Luka jest bardzo ciekawskim, szybkim i sympatycznym zwierzątkiem.
Pewnego dnia, jak co dzień rano wyjrzała ze swojej dziupli… Rozejrzała się dookoła i zobaczyła, że na ziemi leży wiele kolorowych dębowych liści. Prędko zeskoczyła po gałęziach drzewa na ziemię i rozpoczęła poszukiwanie swoich przyjaciół w celu wyjaśnienia tego dziwnego dla niej zjawiska. Nagle zauważyła fruwające nad jej głową jaskółki:
– Witajcie moi przyjaciele! Mam pewien problem. Nie wiem dlaczego liście spadają z drzew…
– Luko, bardzo się śpieszymy… przyleciałyśmy tylko na chwilę pożegnać się z Tobą. Zaraz musimy dołączyć do reszty ptaków. Pa! Do zobaczenia!
Luka nic nie zrozumiała… pożegnać? Co też one wygadują… wyprowadzają się? Pewnie nie podobają im się takie „gołe” drzewka.
Biegając po szeleszczących, kolorowych liściach Luka spotkała zapracowanego jeżyka Tuptusia:
– Tuptusiu! Dlaczego drzewa gubią swoje liście? Nie wiem co się dzieje… Czyżby zachorowały? Nawet jaskółkom się to nie podoba…
– Oj, Luko! Rozejrzyj się – to jesień! Dni są coraz krótsze, słońce grzeje coraz słabiej, przyroda mieni się złoto – pomarańczowych kolorach. Każde zwierzątko o tym wie! Ja właśnie zbieram liście, aby zbudować sobie ciepłe legowisko… Ty również zacznij przygotowania do zimy. Na dobry początek podaruję Ci kilka grzybów, które znalazłem pod liśćmi. Muszę już iść, bardzo mi się śpieszy. Do widzenia!
Tuptuś powędrował dalej a Luka z opuszczoną głową szła w głąb lasu. Wśród drzew zauważyła pędzącego niedźwiedzia Wapiego…
– Wapi… dokąd się tak śpieszysz…. Wszyscy się gdzieś śpieszą…
– Luko… już jesień…. To ostatnie dni moich ulubionych spacerów. Niedługo zapadnę w zimowy sen, muszę dobrze się do tego przygotować. Pamiętaj abyś szybciutko zgromadziła zapasy na zimowe czasy.
– Zapasy? Zdziwiła się wiewiórka.
– Nic nie rozumiesz?… Tak myślałem… Posłuchaj – każde zwierzątko w lesie w inny sposób przygotowuje się jesienią do następnej pory roku. Niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów, niektóre zwierzęta zapadają w zimowy sen a Ty musisz nazbierać wiele przysmaków żeby wystarczyło Ci na całą zimę. Ja podaruję Ci kilka orzechów. Biegnij schować je do swojej dziupli i poszukaj innych ulubionych przysmaków.
-Dziękuję Wapi, już powoli rozumiem… Tylko co to ta „jesień” i „zima”… i dlaczego liście spadają z drzew… Jednak nie usłyszała już odpowiedzi na te pytania, usłyszała tylko ciche „do zobaczenia” a miś zniknął, zupełnie jakby zapadł się pod ziemię. Luka wiedziała, że niedźwiedź jest mądrym i uczynnym zwierzęciem dlatego posłuchała jego rady, mimo wielu niejasności. Pędząc co sił do swojej dziupli znalazła jeszcze kilka żołędzi i szyszek. Zgromadzone zapasy ukryła w dziupli a wyglądając ze swojego domku dostrzegła inne wesołe wiewiórki, które również zajmowały się gromadzeniem zapasów. Niestety nadal rozmyślała, dlaczego liście spadają z drzew i co to jest jesień…
Rozmowa na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania: Kto mieszkał w dziupli? Dlaczego Luka szukała swoich przyjaciół? Kogo spotkała? Czego dowiedziała się od jeżyka/niedźwiedzia?
2. Pomagamy wiewiórce zbierać zapasy na zimę” – zabawa matematyczna.
Na środku ustawiona duża obręcz (dziupla) oraz koszyk z orzechami, kasztanami lub szyszkami. Dziecko wraz z rodzicem na zmianę rzucają , kostka do gry podczas wierszyka :
Na zimowe ciężkie czasy,
Trzeba zbierać już zapasy…
Kostką rzuca dziecko, u którego zatrzymała się kostka. Nazywa wylosowany owoc leśny, przelicza i odkłada wylosowany przysmak wiewiórki do spiżarni (tyle ile wskazała kostka). Zabawę powtarzamy kilka razy. Na końcu wspólne ustalenie, ile jest poszczególnych owoców w spiżarni: dużo – mało.Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
3 „Zwierzęta i ich cienie zwierząt”- zabawa dydaktyczna. – Zadaniem dziecka jest dopasowanie d sylwety zwierzęcia do jego cienia.. Dzieci łączą cienie z odpowiednimi zwierzętami.. ( obrazek poniżej )
4. Wykonaj kartę pracy – zaznacz zwierzęta które mieszkają w lesie.( obrazek poniżej)
5. Wykonaj wraz z rodzicami Wiewiórkę
Domowe Przedszkole – Motylki 04.11. 2020r.
1. Motylku ułóż puzzle https://puzzlefactory.pl/…/289017-zapasy-na-zim%C4%99/3×4 Sprawdź, co robi
.

2. Obejrzyj bajkę „Miś Uszatek – Zapasy na zimę”. https://youtu.be/8zyNH03kpBk
3. Odpowiedz na pytania:
a) Co robiły zwierzęta jesienią?
b) Czy wiecie, że dawniej ludzie także robili przetwory jesienią, aby mieć zapasy na zimę? Teraz wszystko można kupić w sklepie i już rzadko ludzie robią przetwory. Zapytajcie mamy, babci, jakie przetwory kiedyś przygotowywały, a może do dziś przygotowują? Pyszne kompoty, dżemy, czy kiszone ogórki… MNIAM

4. Zatańcz do naszej piosenki „Go
” https://youtu.be/PKyuJhHQCfI , z których owoców lub warzyw zrobiłbyś/łabyś przetwory na zimę?

5a. Wykonaj pracę plastyczną „Przetwory na zimę” pomysł znajdziesz tu: http://kreatywnieaktywnie.pl/jesienne-prace-plastyczne/, a słoik poniżej.
LUB
5b. Wykonaj z rodzicami własne zapasy na zimę np. Dżem, czy konfiturę?
Przepis znajdziesz tu: https://kuchnialidla.pl/ekspresowe-konfitury-malinowa-i…

6. Pamiętasz, jakie zwierzęta w bajce nie robiły zapasów na zimę? (

) Czy znasz inne zwierzęta, które nie robią zapasów na zimę i nie zasypiają? (
, 
, 
) Jak ptaszkom pomógł miś? Jak my możemy pomoc zwierzętom, gdy nadejdzie zima i mrozy?









Domowe Przedszkole – Pszczółki 3.11.2020
1. Rozwiąż zagadki o zwierzętach przygotowujących się do zimy . O zadanie ich poproś rodziców. Po odgadnięciu zagadki ruchem spróbuj naśladować dane zwierzę.To rude zwierzątko,
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.
(wiewiórka)Jest brunatny, albo biały,
nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód.
(niedźwiedź)Mieszka w lesie lub na łące,
pogłaskać się nie da.
Gdy się boi stawia kolce,
nocą lubi biegać.
(jeż)
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.
(wiewiórka)Jest brunatny, albo biały,
nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód.
(niedźwiedź)Mieszka w lesie lub na łące,
pogłaskać się nie da.
Gdy się boi stawia kolce,
nocą lubi biegać.
(jeż)
2. Baw sie razem z rodzicami. Śpiewaj i pokazuj
Jedna łapka, druga łapka, (pokazujemy dłonie, jedną, następnie drugą) ja jestem niedźwiadek. (wskazujemy na siebie) Trzecia łapka, czwarta łapka, (wyciągamy nogi – jedną, później drugą))a to jest mój zadek. (łapiemy się za pośladki) Lubię miodek, kocham miodek, (masujemy dłonią brzuch) podbieram go pszczółkom. („bierzemy” coś jedną, drugą ręką) Jedną łapką, drugą łapką,(„bierzemy” coś jedną, drugą ręką)albo ciągnę rurką. (przykładamy pięść do ust, drugą pięść przybliżamy i oddalamy od pierwszej pięśc
3.Wytnij obrazek wzdłuż linii ( poproś rodziców ) a następnie złóż obrazek w całość ( ułóż puzzle )
Obrazek znajduje się poniżej
4.Po obiedzie , usiądź wygodnie i obejrzyj bajkę
Domowe Przedszkole 03.11.2020r.
1. Motylku obejrzyj i posłuchaj drugiej części opowiadania „Życie lasu” https://youtu.be/30RzHhEz_QU
2. Co to za zwierz,
odpowiedz, dziecię,
co igły nosi
na swoim grzbiecie? (Tak, to
)


3. Odpowiedz na pytania:
a) Co lubią jeść
?

b) Czy 
zasypiają w sen zimowy?


c) Z czego 

budują sobie mieszkanka na zimę?



4. „Wesołe jeżyki” – zabawa ruchowa przy muzyce. Podczas muzyki dzieci maszerują, podskakują w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce kładą się na dywanie i zwijają „w kulkę”. https://youtu.be/ZWgmSGnzEHM
5. Zagraj w grę „Nakarm jeża”. Planszę i zasady znajdziecie tu: https://www.dzieckiembadz.pl/2018/10/nakarm-jeza.html
6(a). Pobaw się z
Julkiem i jego igłami (potrzebne będą pinezki, tablica korkowa lub gruby karton) – nazywaj figury geometryczne i twórz wzory z kolców (pinezek) na grzbiecie
. https://www.dzieckiembadz.pl/2020/?m=1


LUB
6(b). Wykonaj
z gruszki i winogron – poproś o pomoc dorosłych. (zdjęcie poniżej )

7. Dla chetnych: tu https://youtu.be/cfnLRfZ7oAk możesz dowiedzieć się jeszcze kilku informacji o
.

Domowe Przedszkole – Motylki 02.11. 2020r.
1. Kochany Motylku posłuchaj uważnie opowiadania „Życie lasu” https://youtu.be/mIlaZHYY3sI , a dowiesz się, co robią jesienią zwierzęta żyjące w lesie.
2. Odpowiedz na pytania:
a) Co robią
jesienią?

b) Co zbierają wiewiórki, co lubią jeść zimą?
c) Gdzie
ukrywają zapasy na zimę?

d) Czy wiewiórki zasypiają w sen zimowy?
e) Czy
mają dobrą pamięć? Pamiętają wszystkie swoje spiżarnie?

3. Pobaw się z mamą, tatą lub starszym rodzeństwem do piosenki „Wiewiórcza mała”
https://youtu.be/0vVlb6rYFLc

4. „Zapasy na zimę” (do tej zabawy potrzebujemy kostkę do gry oraz kasztany, żołędzie, orzechy, bądź klocki, które nam zastąpią dary lasu). Zadaniem dziecka jest rzucenie kostką, przeliczenie ilości oczek oraz dobranie takiej samej liczby np. żołędzi
do dziupli (np. kubeczka) wiewiórki – dzieci 4 i 5 letnie. Dzieci 6 letnie mają za zadanie rzucić dwukrotnie kostką dobrać tyle samo żołędzi
– ile oczek na kostce oraz dodanie (można także pobawić się w odejmowanie) ich do siebie. Wersja bez kostki: dorosły opowiada: mała wiewiórka miała np. 3
(dziecko układa trzy żołędzie) następnie wyszła na spacer i znalazła jeszcze dwa
(dziecko dokłada 2 żołędzie). Ile razem żołędzi miała wiewiórka? (analogicznie z odejmowaniem). Powtarzamy kilkakrotnie, wg zainteresowania dziecka.




5. Wykonaj
z kubeczka papierowego, tu https://youtu.be/CWUrPG8J1WY zobaczysz, jak to zrobić – poproś kogoś starszego o pomoc.

6. Odpocznij troszkę, a popołudniu wykonaj kartę pracy – do wyboru wg umiejętności dziecka.
Dla dzieci, które już bardzo dobrze radzą sobie z dodawaniem w zakresie 10 i nie potrzebują konkretów
Zamiast zapisywać wynik cyfrą, można zapisać go taką ilością kropek ile jest elementów.
Dla dzieci, które rozpoznają i nazywają cyfry, potrafią je zapisać. Dodawanie na konkretach.
Uzupełniamy kratki ilością elementów, którą wskazują kropki.
Logopedia 02.11.2020
***
Domowe przedszkole „Pszczółki”
02.11.2020
Zwierzęta przygotowują się do zimy
Wysłuchaj opowiadania, o przeczytanie poproś kogoś dorosłego i spróbuj odpowiedzieć na pytania.
„Pajacyk Fik Myk szuka mieszkania na zimę”
Nadeszła jesień, późna jesień. Najwyższa pora, abym poszukał sobie domku na zimę. Postanowiłem wybrać się do lasu, bo słyszałem, że tam znajduje się dużo ładnych mieszkań.. Idę sobie leśną dróżką, podśpiewuje, podskakuje, aż tu nagle zobaczyłem wspaniały kopiec wzniesiony z liści. Postanowiłem sprawdzić, czy domek jest pusty. Może tam, mógłbym przeczekać zimę. Podszedłem bliżej i zacząłem wołać:
– Hop, hop, jest tam kto? Hop, hop!
– Kto tak potwornie krzyczy?- usłyszałem głos wydobywający się spod liści. Najpierw zobaczyłem same kolce- trochę się przestraszyłem.
– Kim jesteś kolczasty przyjacielu?- zapytałem.
– Jestem jeż. A Ty kto? I czemu tak krzyczysz? Och Ty! Zbudziłeś mnie ze snu.
– Jestem Pajacyk Fik- Myk. Szukam mieszkania na zimę i myślałem, że może to jest wolne.
– O mój drogi, muszę Cię rozczarować. Wszystkie kopce z liści są domkami jeży. W trakcie jesieni, zbieramy liście, budujemy z nich kopczyk, a później się w nim się chowamy i przesypiamy caaałą zimę.
– Oj, to przepraszam. Nie chciałem przeszkadzać. W takim razie pójdę dalej, może znajdę dla siebie inny domek. Kolorowych snów jeżu. Do widzenia!
– Do widzenia Pajacyku. Udanych poszukiwań.
Ruszyłem więc w dalszą drogę. Och, jakie te drzewa wysokie! Ale co ja widzę? W jednym z nich jest dziurka. Postanowiłem się wspiąć i zobaczyć, czy tam mógłbym sobie urządzić mieszkanie.
O, nikogo nie ma. Ale za to mnóstwo tu żołędzi, szyszek i orzechów. Ciekawe, kto je tutaj schował?
– Ja!- usłyszałem i zobaczyłem rudą postać- Jestem wiewiórka, a to moja dziupla. A Ty, czemu wchodzisz do mojego mieszkania bez pytania?
– Przepraszam, myślałem, że jest puste i że mógłbym się tutaj zadomowić.
– Phi! To jest mój dom! W nim gromadzę, zapasy by móc przetrwać zimę.
– A to Ty nie zapadasz w sen zimowy tak jak jeż?
– Co to, to nie! Ja lubię biegać, skakać po drzewach, nie dla mnie takie długie spanie.
– Nie wiesz, gdzie mógłbym znaleźć jakiś domek na zimę? Jesień już się kończy, a ja nie mam gdzie się schować przed nadchodzącymi opadami śniegu.
– Słyszałam o pewnym domku. Nazywa się gawra. Zobacz, czy tam nikt nie mieszka.
– A co to jest gawra?- zapytałem, bo nie miałem zielonego pojęcia, o czym ta wiewiórka mówi.
– Gawra, to jama pod korzeniami drzewa, przewróconego przez wiatr. Przypomina trochę jaskinie.
-O! Wiem jak wygląda jaskinia.- Podziękowałem wiewiórce i ruszyłem na poszukiwania gawry.
Nie zdąrzyłem przejść kilkunastu kroków, a moim oczom ukazało się coś, co przypominało jaskinię.
– To musi być gawra- pomyślałem i podszedłem bliżej. Zajrzałem do środka i aż odskoczyłem z przerażenia. W gawrze leżał niedźwiedź. Wielki, brązowy niedźwiedź. Widziałem takiego w książeczkach moich przedszkolaków. I nawet pamiętam piosenkę o tym jegomościu.
„Stary niedźwiedź mocno śpi. My się go boimy, na palcach chodzimy, jak się zbudzi to nas zje, jak się zbudzi, to nas zje”
– Oj! Lepiej nie będę go budził, pewnie zapadł już w sen zimowy, tak jak jeż. Uciekłem spod gawry ile sił w nogach. Zatrzymałem się dopiero przy polanie. Usiadłem i zrobiło mi się smutno. Chyba nigdzie nie znajdę dla siebie domku na zimę.
– Pajacyku! Fik Myku!- nagle usłyszałem. Odwróciłem głowę i zobaczyłem Panią Agatkę.
– Pajacyku, co Ty robisz w lesie? Szukam cię całe popołudnie.
– Szukałem mieszkania na zimę. Wszystkie zwierzątka mają swoje domki, a ja biedny nie mam gdzie się podziać.
– Ależ mój drogi! Twój domek jest w przedszkolu, przy mnie i przy dzieciach. Tam spędzisz całą zimę. Nie masz się, czym martwić.
I po tych słowach znów zrobiło mi się wesoło. Kochani, pozwolicie mi zostać w przedszkolu na zimę?
Bardzo się cieszę. To teraz poszukam sobie wygodnego miejsca.
Pytania do treści opowiadania:
Gdzie postanowił wybrać się Pajacyk?
– Czego szukał Pajacyk w lesie?-
– Jak nazywało się pierwsze mieszkanie, które znalazł Pajacyk?
– Kto w nim mieszkał?
– Dlaczego jeż się zezłościł na Pajacyka?
– Jak jeże przygotowują się do zimy?
– Gdzie znajdowało się drugie mieszkanie, do którego trafił Pajacyk?
– Kto mieszkał w tym mieszkaniu?
– Dlaczego wiewiórka zbierała szyszki, żołędzie i kasztany?
– Jak nazywał się domek, do którego wiewiórka wysłała Pajacyka?
– Kogo Pajacyk zobaczył w gawrze.
– Jak niedźwiedzie przygotowują się do zimy?
– Czemu Pajacyk był smutny?
– Kto znalazł Pajacyka na Polanie?
Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli” z elementami muzyki do
fragmentu utworu Vivaldiego „Jesień”.
Dzieci zamieniają się w wiewiórki i wyruszają na spacer do lasu. Gdy
gra muzyka dzieci – wiewiórki spacerują a gdy muzyka milknie
szukają swojej dziupli.(zabawę powtarzamy kilka razy)
„Jeż”- praca plastyczna wraz z rodzicami
Rodzice odrysowują dłonie dzieci na kolorowych kartkach papieru. Następnie je wycinają i wraz z dziećmi naklejają na tułów jeża, tak, aby palce symulowały kolce.
Domowe Przedszkole – Pszczółki 30.10.2020
Wysłuchaj i porozmawiaj na temat wiersza J. Tuwima „Dwa wiatry”
Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał…
Jeden wiatr — pedziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr…
Sfrunął z wiśni ,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!…
A w sadzie cicho, cicho…
– Omówienie treści wiersza. Próba inscenizacji przez dzieci wiersza. Rozmowa na temat wiatru i jego sekretów.
Rodzic pyta się dzieci: co to jest wiatr?
Wiatr jest jednym ze składników pogody. Powstaje w wyniku nierównomiernego nagrzewania się powietrza. Wiatr to inaczej ruch powietrza. Jego siła jest różna i zależy od prędkości z jaką powietrze sie porusza.
W jaki sposób określamy wiatr w zależności od jego siły?
Dzieci wymieniają określenia dotyczące wiatru (określenia takie jak: wietrzyk, wiaterek, wiatr, bryza, wichura, wietrzysko, zawierucha, zawieja, zamieć, wicher, halny, huragan, orkan, sztorm itp.). Próbują wyjaśnić te określenia.
2.Wysłuchaj piosenkę pt Wiatr Psotnik i spróbuj ja zaśpiewac.
3. Zabawa ruchowa „Wiatr i latawce” przy muzyce A. Vivaldiego „cztery pory roku. Jesień”
Dziecko otrzymuje apaszkę szalik lub chustkę – latawce. Podczas słuchania utworu dziecko porusza się po sali trzymając nad głowami apaszki- latawce. Gdy akompaniament milknie puszczają chustki i obserwują ich powolne opadanie. Na pojawienie się akompaniamentu podnoszą apaszki i zabawa rozpoczyna się od początku.
4. Wykonaj wraz z rodzicami latawiec a następnie udajcie się na wspólny jesienny spacer i pobawcie sie razem.
Zyczymy dobrej zabawy
***
Domowe Przedszkole – Motylki 30.10.2020r.
Dziś pobawimy się w składanie! Kliknij na link i pobaw się ze mną!
***
Domowe Przedszkole – Motylki 29.10. 2020r.
Dziś utrwalimy samogłoski! 

1. Przypomnij sobie wszystkie samogłoski (A, O, U, E, I, Y) – powtarzaj w trakcie oglądania filmiku https://youtu.be/DsSrRbxorTE . (Drodzy Rodzice! W komentarzu znajdą Państwo rysunek przedstawiający, jak pokazujemy samogłoski w przedszkolu – dla lepszej artykulacji i zapamiętania.)
2. Pobaw się samogłoskami razem z rodzicami – oto pomysł https://youtu.be/MFNXh5iLxik
3. Wybierz się na jesienny spacer – pobaw się w znaną nam zabawę, a znajdziesz ją tu: https://youtu.be/pKqnSRDzkgw
4. Przeczytaj/powtarzaj samogłoski oraz sekwencje samogłosek za lektorem. https://youtu.be/3erfycMFKQw
5. Dodatkowe karty pracy
Rysuj po śladzie wszystkie litery A i a, a dojdziesz do mety.
Rysuj po śladzie wszystkie litery O i o, a dojdziesz do mety.
Dla chętnych!!!
Rysuj po śladzie
Rysuj po śladzie, pokoloruj.
Pokoloruj liście wg kodu
Wytnij prostokąty i połącz ze sobą takie same połowy tęczy (AA – AA), przeczytaj. Następnie można mieszać ze sobą połowy tęczy i ćwiczyć czytanie samogłosek (np. AA – UU)
———–
***
Religia.
Grupa: Pszczółki 29.10.2020
Temat: W mojej rodzinie pomagamy sobie wzajemnie
Rozmowa z dziećmi na temat rodziny – co to jest rodzina? ( wymienić członków swojej rodziny, podać imiona swoich rodziców i rodzeństwa oraz dziadków)
Wysłuchanie piosenki pt. „Pomogę mamusi” (https://www.youtube.com/watch?v=jgrIjV-HaJ8)
Rozmowa na temat treści piosenki – w jaki sposób może pomóc mamie?
Wysłuchanie opowiadania „Mały pomocnik
Mały pomocnik
Pewnego dnia tata Marka niespodziewanie zawołał:
– Synku, proszę, przyjdź do mnie, chciałbym żebyś mi pomógł. Marek szybko pobiegł do drugiego pokoju i zobaczył tatę stojącego na krześle z wiertarką w dłoni.
– Marku, proszę, podaj mi ten czerwony śrubokręt, który leży na podłodze – powiedział tata.
– Proszę tatusiu – Marek podał tacie śrubokręt.
– Dziękuję synku. Cieszę się, że mam takiego pomocnika stwierdził tata.
Przez kilka minut Marek stał w pokoju i przyglądał się temu, co robił tata. W końcu pobiegł do kuchni i powiedział z dumą do mamy:
– Wiesz mamo, że pomogłem tacie wieszać obraz w pokoju.
– To bardzo ładnie, że pomogłeś ojcu. Czy mógłbyś teraz pozbierać swoje zabawki ze stołu? Będziemy jedli kolację.
– Dobrze mamusiu już to robię – odpowiedział Marek i szybko zabrał się do sprzątania.
Mama była ucieszona, że jest taki grzeczny:
– Ach ty nasz mały pomocniku, potrafisz dawać nam tyle radości – powiedziała wesoło.
Marek również był szczęśliwy, że sprawił rodzicom przyjemność.
Rozmowa na temat opowiadania
– W jaki sposób Marek pomógł tacie?
– Jak się wtedy czuł?
– Jak mama nazwała Marka, gdy jej pomógł?
– Co okazał Marek rodzicom, że im pomógł?
Grupa: Pszczółki 30.10.2020
Temat: W mojej rodzinie pomagamy sobie wzajemnie cd.
Rozmowa o pomocy rodzicom
Modlitwa – dzieci dziękują w modlitwie za rodziców:
Dobry Boże dziękujemy Ci za nasze kochane mamy. Dobry Boże dziękujemy Ci za naszych kochanych tatusiów. Dobry Boże dziękujemy Ci za naszych kochanych opiekunów i za naszych kochanych dziadków.
Nauka piosenki pt. „ Pomogę mamusi”
Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.
Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.
I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi.
***
Religia
Czwartek. 29.10 – Religia
Grupa: Motylki
Temat: Świętym może zostać każdy. Uroczystość Wszystkich Świętych/Dzień Zaduszny
Plan zajęć z katechezy:
Rozmowa z dziećmi na temat; Kim chcesz zostać w przyszłości?
Wysłuchanie piosenki „Święty uśmiechnięty” (https://www.youtube.com/watch?v=Ha8f5amqPxA)
Rozmowa kierowana na temat treści piosenki – zwrócenie uwagi, że każdy może zostać świętym.
Nauka refrenu piosenki „ Święty uśmiechnięty”:
Taki duży, taki mały, może świętym być…
Taki gruby, taki chudy, może świętym być…
Taki ja i taki ty może świętym być…
Taki ja i taki ty może świętym być…
Oglądanie ilustracji przedstawiających świętych
Nauka wierszyka
Nazywamy świętym tego, kto był dobry dla każdego
Piątek 30.10.2020 cd. Tematu Uroczystość Wszystkich Świętych, Dzień Zaduszny – Religia
Wysłuchanie audycji na temat uroczystości Wszystkich Świętych/Dnia Zadusznego
Utrwalenie wiadomości na temat uroczystości Wszystkich Świętych/ Dnia Zadusznego – rozmowa kierowana na temat treści audycji:
– dlaczego chodzimy na groby zmarłych?
– dlaczego troszczymy się o groby zmarłych?
– dlaczego modlimy się za zmarłych?
– jak zachowujemy się na cmentarzu?
Praca plastyczna – pokoloruj i przyozdób grób wyciętymi elementami (patrz załącznik)
Nauczyć modlitwy za zmarłych „Wieczny Odpoczynek”
Wieczny odpoczynek
Wieczny odpoczynek racz im dać, Panie,
a światłość wiekuista niechaj im świeci.
Niech odpoczywają w pokoju.
Amen.
***
Domowe przedszkole Pszczółki 29.10.2020
Jesienna pogoda
1. „Pada deszczyk”- zabawa paluszkowa.
Dzieci powtarzają za rodzicem rymowankę i próbują zilustrować ją, wykonując odpowiednie ruchy, naśladując nauczyciela.
Dzieci:
Deszczyk pada, deszczyk pada, stukają palcami o dywan,
parasolka się rozkłada. tworzą parasolkę z palca wskazującego i dłoni,
Chmurki małe się spotkały kreślą w powietrzu kształty chmur,
i cichutko rozmawiały. dłonie naśladują rozmowę,
Deszczyk pada, mały, wielki, naśladują palcami padający deszcz,
W kałuże zamienia kropelki. Uderzają całymi dłonmi o dywan.
2.Deszczyk” – zabawa matematyczna
Rodzic opowiada a dzieci postępują zgodnie z instrukcją..
Pewnego pochmurnego dnia, 2 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dz. układa na chmurce 3 kropelki deszczu).
Po chwili dołączyły do nich 2 koleżanki (dz. dokłada 2 krople). Ile kropel deszczu jest na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek)
Nagle zawitała do nich jeszcze jedna kropelka deszczu (dz.dokłada 1 kropelkę na chmurkę i Ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek).
Dziecko umieszcza kropelki na swoich chmurkach.
Chmurka i kropelki znajduja się w komentarzu.
3.Wiatr rozwiewa listki” – ćwiczenie oddechowe.
Dmuchanie na skrawki papieru rozsypane na podłodze.
***
Domowe Przedszkole – Pszczółki 28.10.2020
Parasole czas wyciągać, jesień w pełni deszcz nadciąga
1. Wysłuchaj treść piosenki parasol
2. porozmawiaj o treści piosenki
pytania
-Dlaczego parasol stał w kącie i był smutny?
-Na co czekał parasol?
– Co zobaczył parasol za oknem?
-Dlaczego parasol się ucieszył?
3. Przygotuj potrzebne pomoce do zabawy (parasol, hula- hop lub kawałek sznurka, żeby ułożyć na podłodze okrąg.
ćwicz razem z nami
4.Wykonaj pracę plastyczną razem z rodzicami pt. Parasol.
***
Język angielski – Pszczółki
Utrwalamy nazwy kolorów:
***
Język angielski – Motylki
Utrwalamy kolory! 

Domowe Przedszkole – Motylki 28.10. 2020:
1. Naucz się piosenki: „Co przyniesie jesień”: https://youtu.be/UBGQmnDkGbo
2. Wykonaj kartę pracy (kodowanie) „Jesienne drzewo”
. Karty znajdziesz tu: http://www.kreatywniewdomu.pl/…/jesienne-drzewo… . Niech każdy wybierze coś dla siebie (4-latki karta z kolorowymi kwadracikami – nazywamy kolory! 5-latki karta z tłem i kostką, 6-latki karta bez tła). 


***
Domowe Przedszkole – Pszczółki 27.10.2020
Figle i Psoty jesiennej pogody
1. Przypomnij sobie i spróbuj zaśpiewać piosenkę
2. Wysłuchaj wiersz o przeczytanie poproś kogoś dorosłego i spróbuj odpowiedzieć na pytania
„Idzie Tola do przedszkola”.
Idzie Tola do przedszkola
pod osłoną parasola.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Spotkała ją Hania w polu:
Pod parasol weź mnie Tolu!
Deszczyk: kap, kap, kap!
Jasio też się deszczu boi.
Chodź, pójdziemy wszyscy troje.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Jeszcze pieska z sobą biorą.
Chodź, będziemy szli we czworo.Deszczyk: kap, kap, kap!
Przyszli wreszcie do przedszkola.
Kapie woda z parasola.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Pytania:
– W jaki sposób Tola skryła się przed deszczem?
– Kogo Tola zaprosiła pod swój parasol? – Ile dzieci skryło się pod parasolem? – Kogo jeszcze uchroniła dziewczynka przed deszczem?
– Czy podoba wam się zachowanie Toli?
3. Zabawa z gazetami „Deszcz i wiatr”. Rodzic podaje dziecku jednąj kartkę gazety lub kartki. Dziecko trzyma ją w jednej ręce, a palcem drugiej stukaja, naśladując padający deszcz – mocne stukanie ma wtórować muzyce głośnej a słabe cichej. Następnie szeleszcząc trzymaną w rękach gazetą naśladują wiaterek, wiatr i wichurę.
4.Wraz z rodzicami wykonaj ,, Deszczową chmurkę,,
***
Domowe Przedszkole – Motylki 27.10.2020:
Motylku, jak się nazywa ta pora roku, co ścieli liściasty dywan wokół?
Tak, to jesień, która już na dobre do nas zawitała. 

1. Posłuchaj i poruszaj się do piosenki: „Co przyniesie jesień” https://youtu.be/UBGQmnDkGbo, odpowiedz: Po czym można poznać, że nadeszła jesień? Jaka jest pogoda jesienią? Co spada z drzew?
2. Obejrzyj film edukacyjny: Przygody Pytalskich: „Powolne opadanie liści” https://youtu.be/E8F4-ILsrEI (start 5.25 s.).
Czy już wiesz, dlaczego liście zmieniają kolor i spadają z drzew
? Czego potrzebuje drzewo do życia? Rozmawialiśmy już o tym na zajęciach, ale dobrze jest to sobie przypomnieć. 



3. Wykonaj dwa liście z harmonijki, jak to zrobić zobaczysz tutaj: https://youtu.be/AqFsgBtBwqU
4. Zatańcz taniec „Spadających liści”
(wykorzystaj do tego harmonijkowe
, jeżeli nie miałeś/aś możliwości wykonać takich liści, wykorzystaj np. chusteczki) https://youtu.be/LZRKpvYsQSI

